Camperreis door British Columbia en Alberta

In 2019 maakten wij samen met onze kinderen en kleinkinderen in april een schitterende camperreis door West Canada. Hoewel wij reeds diverse camperreizen hadden gemaakt door British Columbia en Alberta was dit een geheel nieuwe ervaring vanwege de nog ijsblauwe, bevroren meren en de met veel sneeuw bedekte bergen in Alberta.

Heel bijzonder was het klimaat. In British Columbia konden wij vaak al genieten van het lentezonnetje. Tijdens de paasdagen waren we in Lake Louise (Alberta) waar het sneeuwde en we met de kleinkinderen een sneeuwpop maakten. Vet hè opa.... pasen in kerstsfeer!

Is Canada geschikt voor gezinnen met jonge kinderen?

We kunnen beamen dat een camperreis door Canada met kinderen onvergetelijk is. We hadden dit jaren geleden al ervaren met onze kinderen en mochten dit wederom beleven met onze kleinkinderen van 6 en 8 jaar oud. Tijdens de trajecten die we dagelijks aflegden zaten ze ‘uiteraard’ regelmatig spelletjes te doen op hun iPad of lazen een boek. Zodra de camper aan de kant werd gezet deden ze direct hun jassen aan om de omgeving te verkennen. We wandelden dagelijks enkele korte trails naar watervallen en schitterende uitzichtpunten. Tijdens het klaarmaken van de lunch speelden ze in de buitenlucht en stonden we veelal op een idyllisch plekje aan een meer of op een dagcamping.

Vancouver ‘de Canadese topper aan de westkust’

Vancouver wordt vaak als begin- of eindpunt van een roadtrip door het westen bezocht. Zonde, want Vancouver heeft veel te bieden. Indien u verblijft op de mooie camping Burnaby Cariboo RV Park kunt u met de skytrain (koop een dagkaart voor de skytrain bij de receptie op de camping) diverse bezienswaardigheden bezoeken.

De Stille Oceaan omarmt Vancouver aan drie zijden. Oostwaarts liggen de met eeuwige sneeuw bedekte toppen van de Coast Mountains. Door deze ligging heeft Vancouver een mild klimaat. Stanley Park is slechts één van de 115 parken in Vancouver. Het park beslaat 400 hectare waardoor een wandelroute loopt van 10 km. In het park is van alles te zien en te beleven. Vooral in het weekend is het park gevuld met sporters en gezinnen die hier neerstrijken voor een picknick of een fanatiek potje cricket. In het noorden van Vancouver ligt de 150 meter lange Capilano Suspension Bridge. Deze brug ligt 78 meter boven de rivier. De geest van het oude Vancouver herleeft men in Gastown. Deze stadswijk is prachtig gerestaureerd. In het oosten van de stad ligt Chinatown. Alles wat het oosten aan geschenkartikelen en curiosa exporteert treft men hier aan. In de restaurants kan men overheerlijk eten.

De mooiste camperroute in Canada

Voor de vierde maal reisden we met een Fraserway camper door West Canada. Deze keer hadden wij de campings vooraf gereserveerd via WRC, die samenwerkt met een Nederlandssprekend echtpaar in Canada. Een extra voordeel is dat men dan tevens een schitterend routeboek ontvangt. Hoewel wij reeds diverse malen West Canada hadden bezocht gaf het routeboek tientallen nieuwe tips waardoor we weer andere bezienswaardigheden, routes, restaurants etc hebben ontdekt.

Wat hebben we weer genoten van de ruimte en het schitterende natuurschoon, want West Canada is onbeschrijfelijk mooi. We willen u niet vermoeien met een beschrijving van dag tot dag. Wellicht geeft onderstaande beschrijving van onze eerste twee rijdagen voldoende indruk.

Vanuit Vancouver rijden we met de camper via de Sea to Sky Highway naar het noorden. De weg doet zijn naam eer aan en biedt een fraai uitzicht op het water links en de bergen rechts. We passeren de Shannon Falls en het en het Britannia Beach Mine Museum. De eindbestemming van deze eerste rijdag is Whistler, een bergdorp met grote lodges die die allemaal in dezelfde chaletstijl zijn gebouwd. In het dorp komen we opvallend veel sportieve mensen tegen. Jongeren in skikleding met snowboards onder de armen en mannen met mountainbikes. Bij het plein herinnert veel aan de Olympische Spelen, die hier in 2010 werden gehouden.

De volgende dag rijden we verder over Duffy Lake Route, een etappe van zo’n honderd kilometer. De route gaat slingerend met haarspeldbochten de bergen in. Het duurt niet lang of we zien sneeuw tussen de bomen. De geplande wandeling kunnen we vergeten vanwege een dik pak sneeuw. Het wordt sneeuwballen gooien! We rijden verder. Steile rotsmassa’s torenen boven ons uit. Vlak voor onze tweede bestemming Lillooet gaat het slingerend naar beneden....

Twee Ooh- en aah-momenten

Beren op de weg! Het Wells Gray Provincial Park is één van onze favorieten. Dit park is bekend om zijn watervallen, maar heeft ook de hoogste concentratie zwarte beren. En ja, in de berm, etend van een struik, zagen we een beer. Vervolgens hebben we op onze reis diverse keren beren gezien.

In Alberta in de Rocky Mountains liggen de wereldberoemde natuurparken Jasper en Banff. De Alberta Highway 93 verbindt beide parken met elkaar. Over een afstand van bijna 250 kilometer volgen watervallen, meren, rivieren, gletsjers en ravijnen elkaar op. Wellicht ziet u berggeiten, dikhoornschapen en andere wilde dieren zoals beren. Ze kunnen zomaar langs de weg staan. Aan de Icefields Parkway liggen ook de grote bezienswaardigheden Lake Peyto en de Athabasca gletsjer. En juist als u denkt dat het niet mooier meer kan worden worden, komt u aan op een andere prachtige plek zoals Moraine Lake. De combinatie van kleuren en het licht is onbeschrijfelijk mooi. U moet het zelf zien en ervaren.

We reisden vanuit Vancouver naar Whistler, Lilloeet, Clinton, Wells Gray Provincial Park, Jasper National Park, de Icefields Parkway, Lake Louise, Revelstoke, Okanagan Valley en terug naar Vancouver.

Campings

Alle campings hebben wij vooraf laten reserveren en waren heel divers van aard. Het is heel bijzonder om ´s ochtends wakker te worden van de geluiden van de natuur en ´s avonds te genieten van de stilte en de prachtige sterrenhemel. Als er dieren op de camping zijn wordt u bij het inchecken hierop geattendeerd en hangen er waarschuwingsborden. Eekhoorntjes en chipmunks treft u bijna overal aan. De meeste campings hebben gratis WiFi en goede douches. Bij sommige campings moet u betalen voor de douches. Veel campings zijn full hook-up, wat betekent dat u de camper kunt aansluiten op elektriciteit, water en het riool. Is dat niet mogelijk dan gebruikt u de generator en de watertank van de camper. De tank met het afvalwater kunt u legen bij zogenaamde ´dump stations´ die op de grotere campings aanwezig zijn. Of u een kampvuurtje mag maken voor de barbecue hangt af van het risico op bosbranden. Houtblokken en aanmaakhoutjes koopt u op de camping.