3-Weekse camperrondreis van Vancouver naar Calgary

Reisverslag camperreis Canada
Dhr. J.P. Honders
Motorhome 29-31 foot met slide-out

Soms komen dromen uit: ik was namelijk de winnaar van een prijsvraag van WRC Reizen en mocht daarom op campervakantie in Canada. Een geweldige reis!

Omdat op deze website al een verslag van WRC-medewerkster Jessica staat waarin de praktische zaken van een camperreis worden beschreven, zal ik dat hier niet allemaal herhalen. Maar het reizen per camper is uitstekend bevallen! Fraserway leverde een brandschone camper die van alle gemakken voorzien was. We hadden een prima bed, een eigen douche en wc en volop bergruimte. Het was gewoonweg een luxe appartement op wielen. En wat heerlijk om onderweg te kunnen stoppen om koffie te zetten, broodjes te smeren of pancakes te bakken en die vervolgens op te eten met uitzicht op een meer, een waterval of schitterende bergen!

Wij ontdekten al snel dat een hook-up op de camping helemaal niet nodig was. Zolang we maar regelmatig de schoonwatertank vulden en de vuilwatertank leegden, konden we zonder problemen koken, douchen, de wc gebruiken, afwassen, etc. Stroom was er voldoende vanaf de huishoudaccu en de gastank hebben we in drie weken tijd niet hoeven bijvullen. Overnachten deden wij dan ook voornamelijk op de campings van de Nationale en Provinciale Parken. Die waren niet alleen schoon en goedkoop, maar het waren vooral ook zeer ruime plekken midden in de natuur!

Overigens waren wij ook zeer tevreden over de vluchten met Air Transat. De service aan boord was prima en (in tegenstelling tot de vroegere ervaringen van Jessica van WRC) hadden wij wel een persoonlijk entertainmentsysteem, dus lekker je eigen film kijken of je eigen muziek luisteren. Het Accent Inns Hotel, waar wij de eerste twee nachten van onze reis verbleven, was een prima uitvalsbasis om een dag Vancouver in te gaan. Met de gratis shuttlebus en goedkope skytrain ben je zo in de stad. In Vancouver hebben wij fietsen gehuurd en zijn we naar Stanley Park gefietst. Blijf daar vooral niet alleen maar de rondweg volgen, maar neem de kleine fietspaden middendoor, bijvoorbeeld naar Beavers Lake en over Lovers Lane. Wij waren verbaasd over zulke mooie natuur zo dicht bij de stad!

Na het ophalen van de camper zijn wij vanaf Vancouver direct met de ferry overgestoken naar Vancouver Island en doorgereden naar Campbell River. Hier vandaan zijn we met Eagle Eye Adventures per zodiac de zee op gegaan, goed ingepakt in een speciaal overlevingspak. De tocht over zee, tussen groene eilanden door, was op zich al prachtig. Nog mooier werd het toen er honderden dolfijnen om onze boot zwommen en sprongen! De lunch en hapjes aan boord waren erg lekker en de schipper deed veel moeite om ons zoveel mogelijk te laten zien. Toen hij een melding kreeg van orka’s in een verderop gelegen gebied, scheurden we met de boot die kant op. Resultaat: een groep van maar liefst 9 orka’s, onze dag kon niet meer stuk. Wandelen in de omgeving van Campbell River is ook een aanrader, zowel langs de rivier als bij de Elk Falls lopen mooie trails, waar je overigens ook zomaar een beer tegen het lijf loopt!

Vervolgens een lange maar mooie rit over Vancouver Island om naar het Pacific Rim National Park te gaan. Onderweg vonden wij Cathedral Grove, waar reusachtige bomen groeien, erg de moeite waard om te stoppen. Ook Little Qualicum Falls was een mooie tussenstop voor een wandeling. En bij Sproat Lake was het niet alleen prima kamperen, maar vonden wij ook de gigantische Martin Mars blusvliegtuigen erg imposant om te zien.

Wil je midden in het Pacific Rim National Park op de Greenpoint camping staan, maak dan een reservering of arriveer heel vroeg, want dit is een populaire plek. En terecht, omdat je midden in een weelderig gematigd regenwoud staat, met de zee op slechts een paar stappen afstand. Wandelen in deze omgeving is prachtig, vooral bij de Lighthouse Loop in Ucluelet hadden we het gevoel van de ene ansichtkaart naar de volgende te stappen, zulke mooie uitzichten!

Ook vanuit Ucluelet gingen we met een rubberboot de zee op. De gids van Subtidal Adventures wist onze verwachtingen te overtreffen: we zagen zwarte beren scharrelen op het strand, visarenden zweven boven het water, dolfijnen zwemmen, zeehonden genieten van de ochtendzon en grote Stellar zeeleeuwen luieren op de steiger in de haven. Midden op zee was een rots waarop een kolonie Californian zeeleeuwen huisde. Een schitterend gezicht en een schitterend geluid, maar benedenwinds een wat minder prettige geur! Als klap op de vuurpijl zagen we ook nog grijze walvissen en bultrugwalvissen. De gids hield zich keurig aan de voorschriften en bleef op minstens 100 meter afstand van deze majestueuze dieren. Een nieuwsgierige bultrugwalvis had blijkbaar geen behoefte aan die privacy, want met veel lawaai kwam hij opeens vlak naast ons kleine bootje omhoog!

Na een aantal prachtige dagen op Vancouver Island (je zou hier met gemak je hele vakantie kunnen verblijven) gingen we terug naar het vaste land en op weg naar Whistler, het skidorp van de Olympische Winterspelen in 2010. Hier stond de Peak-to-Peak Gondola op ons programma. Deze kabelbaan brengt je vanaf de top van de Whistler Mountain rechtstreeks naar de top van de verderop gelegen Blackcomb Mountain en heeft twee wereldrecords op zijn naam staan: de langste vrije overspanning (ruim 3 kilometer kabelbaan zonder palen er tussen) en de hoogste kabelbaan (onderweg zweef je 426 meter boven de grond) ter wereld. Op beide bergen is het mooi wandelen, goed vertoeven in het restaurant en vooral genieten van het uitzicht!

De lange weg van Whistler richting het Wells Gray Park was een plezier om te rijden. Wij genoten van de diverse landschappen die we onderweg tegenkwamen. Heel bijzonder vonden wij het droge gebied tussen twee bergruggen in, waar op de plek van drooggevallen meertjes knalrode en spierwitte mineralen de aarde kleurden. Stop onderweg zeker even om van de schoonheid in de Provinciale Parken van Joffre’s Lakes en Marble Canyon te genieten.

Wij waren blij dat we twee volle dagen te besteden hadden in het Wells Gray Park, want wat is het hier mooi! Watervallen in alle soorten en maten, grote zalmen die proberen tegen de woest stromende rivier in te zwemmen op weg naar hun paaiplek, mineraalwater wat uit de bodem omhoog komt bubbelen, prachtig bos en mooie meren. Op de weg door het park kwamen we een zwarte beer tegen, die rustig langs onze camper heen kwam kuieren. Aan het einde van de parkweg is een prima camping, waar je met een beetje geluk direct langs de rivier staat. Hier kun je ook kano’s huren om de natuur vanaf het water te bewonderen.

Al bijna verzadigd van al het moois reden we met de camper naar Jasper, in de Rocky Mountains. Al op de camping kwamen we wilde dieren tegen: een kudde wapitiherten liep tussen de tenten en campers door. Meneer Wapiti had een indrukwekkend gewei en was druk bezig om rivaliserende mannen weg te houden van zijn vrouwtjes. Toen we de volgende ochtend al heel vroeg op weg gingen naar Maligne Lake, kwamen we onderweg ook nog een reusachtige eland, een eenzame coyote en een kudde bergschapen tegen. Vanaf Jasper zakten we af naar het zuiden over de beroemde Icefields Parkway. Helaas kwamen we hier helemaal geen dieren tegen, maar dat werd gecompenseerd door de mooie landschappen en de bijzondere turkooizen kleur van het Peyto Lake.

De laatste dagen van onze vakantie brachten we door in Lake Louise en Banff. Wandelend over trails langs o.a. de Bow River, door de Johnston Canyon en even rondneuzen en lekker uiteten in het dorp. Tijdens de schemering reden we graag de Lake Minnewanka Loop om dieren te spotten. En wandelend rondom het Jonhson Lake genoten we van de talloze luidruchtige eekhoorns. 's Avonds staken we op de camping een kampvuur aan en genoten we van de prachtige sterrenhemels hier in de bergen.

Op de laatste dag van onze reis leverden we de camper 's ochtends vroeg in bij Fraserway Calgary. Omdat onze vlucht pas 's avonds vertrok, namen we de bus naar downtown Calgary. Daar aangekomen zijn we eerst maar even rustig op een bankje achteraf gaan zitten. Na drie weken rust, ruimte en schone lucht moesten we weer even wennen aan het lawaai, de drukte en de uitlaatgassen in de stad. Maar Calgary was een prima plek om je een paar uur te vermaken alvorens weer naar Nederland te vliegen.

Al met al: ik heb een schitterende reis gemaakt waarvan ik nog dagelijks nageniet. De Canadezen waren vriendelijk en behulpzaam. Hun land onbeschrijflijk mooi. De camper van Fraserway was perfect in orde en zeer comfortabel. En ik ben een enorme geluksvogel dat ik dit dankzij WRC Reizen mocht beleven!