Florida reis met kinderen

In een grote Amerikaanse Chevrolet Florida ontdekken; zon op je bol, Will Smith uit de speakers en een Grande Latte in de bekerhouder. Meer heb ik niet nodig. Oh ja, en twee opblaasbare Kids Booster Seats voor in de huurauto.

We hebben net een paar dagen gerelaxed op het strand van Miami, waar we melk uit een kokosnoot dronken en de kinderen de halve dag in de weer waren met hun Cars en Dory vlieger. Het was niet de eerste verre reis voor de kinderen, maar het is toch altijd weer een heel avontuur voor ze. Nadat we de hamburgers en ijsjes van Miami hadden geproefd, gingen we op weg naar Cocoa Beach. Op nog geen half uurtje rijden hiervandaan ligt Kennedy Space Centre, NASA en Cape Canaveral. De hele dag liepen we hier rond alsof we astronauten waren die op missie gingen naar de maan. Niet alleen leuk en interessant voor kinderen, ik vond het zelf ook magisch om een keer zó ‘dichtbij’ de werkelijkheid te komen rondom het hele ruimtevaart gebeuren.

Nog onder de indruk van de vorige dag, reden we door naar het historische stadje St. Augustine. Het stadje, welke je eigenlijk alleen in Europa verwacht, barst van de cultuur. Ja, cultuur. In Amerika. Het kan. De gebouwen zijn er van hout, het oude fort schittert langs de kust en na een bezoek aan de fontein van de eeuwige jeugd, voelden we ons herboren. Het is een stukje rijden vanaf Cocoa Beach, maar wij hadden het er zeker voor over.

En toen kwamen de dagen waarop je je als ouder volledig in dienst stelt van je kinderen. Althans, wij wel. Ik heb het over de attractieparken bij Orlando, zoals Walt Disney World met The Magic Kingdom, Animal Kingdom, Disney Hollywood Studios en het futuristische Epcot Centre. Maar ook Universal’s Island of Adventure, Discovery Cove en de Universal Studios behoren tot de beroemde parken. En dan heb ik ze nog niet eens allemaal genoemd. Kunt u nagaan, u kunt hier met gemak twee weken vullen. Aangezien we ook in Florida waren voor de natuur en de dieren, zijn we hier maar drie dagen gebleven (dat vonden wij ook wel genoeg, maar dat is natuurlijk ieder voor zich).The Magic Kingdom is een echte must-see en is te groot om in één dag te bezoeken. We hebben hier dan ook twee dagen over gedaan. Het park onderverdeeld in zes thema’s en het Amerika-gevoel is hoog: alles is groot, snel en mooi. Er lopen figuren rond uit de nieuwste Disney films en een keer per dag is er een parade, waarin alle (nieuwe en oude) figuren meelopen. Wat een feest! De derde dag zijn we naar Animal Kingdom gegaan. Een super mooie, grote dierentuin. Artis is er niets bij. Het is naast een dierentuin ook een pretpark, waar je met een bootje langs de dieren vaart en waar een achtbaan zachtjes naar beneden roetsjt van een nagemaakte Mount Everest.

Na dit gave spektakel, zijn we via Crystal River naar St. Pete’s gereden. We hadden een heerlijk hotel aan het strand met eigen patio en een zwembad voor de deur. Lekker relaxen, zwemmen en natuurlijk een bezoek brengen aan het museum van Salvador Dalí. Hier hebben we ook een kanotocht gemaakt door de mangrove. Het leek wel een aangelegd pretpark, maar dat was het niet. Het was echt de pracht van de natuur die hier heerste. En wie kwam ons onderweg begroeten? Een reusachtige (maar lieve) zeekoe. Hij zwom gezellig om ons heen en het leek alsof hij met ons aan het spelen was. Zo leuk!

Bij Naples genoten we van de zonsondergang op de oude pier en hebben we vast de wintercollectie kleding ingeslagen op 5th Avenue.

Als laatste stop stonden de Keys op het programma. Maar niet zonder een stop te maken bij de Everglades. Hier stapten we in een hovercraft, deden de koptelefoon op onze oren en smeerden ons goed in met DEET, alvorens we de wateren onveilig gingen maken. Met hoge snelheid scheurden we door het moeras. De kinderen vonden het gaaf! Onderweg hielden we af en toe even stil en vertelde de kapitein ons wetenswaardigheden over de omgeving en over de verschillende types alligators.

De dagen op de Keys hebben we onze bikini niet meer uitgetrokken en hebben alleen maar gezwommen, boottochtjes gemaakt (met een glass bottom boat, leuk voor de kinderen!) en gedoken/gesnorkeld. Owja, en vergeet de heerlijke ijsjes, de key lime pie en de home-made burgers niet.

Het is fantastisch om een reis naar Amerika te maken met de kinderen. Het kan trouwens met kinderen van alle leeftijden, zowel jongere kids als tieners. Iedereen zal het naar het zin hebben, dat weten we zeker!