Zomer op Schiphol!

Zomer op Schiphol!

door Nina Kruisheer op 29 juni

Drukte op Schiphol
Schiphol neemt een serie maatregelen in verband met de grote vakantiedrukte in de komende maanden. Zo komen er extra security lanes bij en worden bestaande security lanes beter bemand om bezoekersstromen in goede banen te leiden. Schiphol heeft nu alle zomermaatregelen op een rij gezet. Volgens Schiphol gaat iedereen die de komende maanden via de luchthaven vliegt merken dat het erg druk is. Gemiddeld reizen er elke dag zo’n 200.000 mensen via de luchthaven. “Daardoor kan het gebeuren dat reizigers tijdens piekmomenten langer in de rij staan. Zeker op bepaalde dagen in de zomervakantie”, aldus Schiphol. Schiphol zet onder meer extra medewerkers in om de druk te verlichten. In de periode van 8 juli tot en met 3 september rekent Schiphol op zo'n 12,4 miljoen passagiers. Een speciale kalender toont op welke dagen sprake is van topdrukte. In totaal 111 luchtvaartmaatschappijen vliegen vanaf Schiphol naar 322 directe bestemmingen.


De maatregelen van Schiphol op een rij:

  • Er komen drie extra security lanes bij. Bij de security lanes vindt de veiligheidscontrole plaats van reizigers en hun handbagage.
  • Alle security lanes in Vertrekhal 1 worden volledig bemand in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus 2017 van 's morgens 06:00 uur tot 20:00 uur ’s avonds.
  • Alle security lanes van Vertrekhal 2 worden in diezelfde periode ook van 06:00 uur tot 20:00 uur volledig ingezet, tenzij uit ervaring blijkt dat het aantoonbaar niet nodig is.
  • Er zijn de afgelopen maand twaalf extra zuilen geplaatst waar EU-reizigers zelf hun paspoort kunnen scannen en zo de grens passeren. Op Schiphol staan in totaal nu 78 van deze zuilen.
  • Er zijn flexibele security teams die inzetbaar zijn daar waar nodig.
  • Er zijn continu monteurs stand-by voor techniek en ICT.
  • In totaal zet Schiphol in de maanden juli en augustus 350 tot 400 extra security medewerkers in.
  • Elders in de terminal werken ook meer mensen. Bijvoorbeeld om reizigers wegwijs te maken en hun vragen te beantwoorden.


Zo zorgt u zelf voor een soepele reis - tips van Schiphol:
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt voor de luchthaven, en ook voor reizigers. Wie onderstaande tips opvolgt, verkleint de kans om voor verrassingen te komen staan en is sneller door de controles. Hoe meer mensen de tips gebruiken, hoe soepeler en sneller alles verloopt.

  1. Controleer ruim voor vertrek of uw paspoort nog geldig is en of u een visum of ESTA nodig heeft. Let op: in sommige landen moet het paspoort nog minimaal een half jaar geldig zijn. 
  2. Zorg dat u weet wat u mee mag nemen in uw handbagage. Vooral met de hoeveelheid vloeistoffen gaat het nog wel eens mis. Producten die u na de securitycontrole koopt mag u altijd meenemen.
  3. Kom ruim op tijd naar Schiphol. Houd hierbij de tijden aan die op de site van de luchtvaartmaatschappij staan. Meestal wordt voor landen binnen de Schengen-zone 3 uur aangehouden en voor landen buiten Schengen 3 a 4 uur.
  4. Check thuis in via de site van de luchtvaartmaatschappij om tijd te besparen op de luchthaven. Wilt u sneller inchecken op Schiphol, gebruik dan de handige Selfservice check-in kiosken.
  5. Houd reisdocumenten, elektronica en verpakte vloeistoffen (in een doorzichtig plastic zakje van maximaal 1 liter) binnen handbereik. Zo kunt u sneller door de security-checks.
  6. Heeft u vragen over uw reis? Neem dan gerust contact met ons op!


Te doen na de securitycontrole
Vliegtuigen kijken, iets eten en drinken, lekker shoppen of gewoon even ontspannen: op Schiphol is altijd genoeg te doen voor jong en oud. Wie intercontinentaal vliegt, kan zich bijvoorbeeld laten verrassen in de zeven belevingswerelden van de gloednieuwe Lounge 2. Reizigers die precies willen weten welke winkels, horeca en diensten bij hen in de buurt zijn, kunnen de Schiphol-app met handige wayfinding tool downloaden.

Iets kwijtgeraakt op de luchthaven?
Elke dag verzamelen we veel spullen die mensen op Schiphol vinden: van sieraden tot paspoorten en van laptops tot complete koffers. Bent u iets verloren of vergeten? Ga dan naar een van de informatiebalies in de lounges of in de vertrek- en aankomsthallen. Of neem contact op met Schiphol via telefoon, e-mail of social media.

Parkeertips
Heeft u al eens van Holiday Valet Parking gehoord? Dat is voordelig parkeren met heel veel extra gemak. U geeft uw sleutels af, loopt in twee minuten naar de vertrekhal en uw auto wordt door personeel van de luchthaven geparkeerd. Wanneer u terugkomt, zorgt Schiphol ervoor dat de auto weer voor u klaarstaat. Wie in de zomervakantie met TUIfly of Transavia vliegt en op Schiphol Smart Parking P3 parkeert, kan zowel zelf als de koffers al inchecken op het parkeerterrein.