Walvissen & beren in West Canada

door Maudy Zuidema op 15 december

Een rondreis per camper stond al heel lang op onze bucket list en uiteindelijk was het zover; we konden het vliegtuig instappen en op weg naar Canada. Van te voren hadden we al een ETA aangevraagd; een electronisch visum waarmee je Canada in mag. We vlogen via Toronto met Air Canada naar Vancouver. We hadden voor deze route gekozen omdat we op de terugweg Toronto nog wilden bezoeken. Wanneer je geen stop wil maken, dan kan je ook nonstop met KLM naar Vancouver. Is iets duurder, maar ook sneller. Maar goed, we kwamen na ruim 14 uur aan in Vancouver, aan de westkust van Canada. We gingen in het voorjaar, één van de beste reistijden, alles staat in bloei en de temperatuur is aangenaam en soms een beetje fris. Het land is zo ontzettend groot en er zijn zoveel verschillende camperreizen en autorondreizen door West- en Oost Canada, dat het wat voorbereidingstijd vergde om de juiste reis te kiezen. We twijfelden tussen een camperreis door West Canada of een combireis West Canada met een cruise naar Alaska. We kozen voor de eerste, omdat we qua vakantiedagen beperkt waren in de tijd.

Glad blauw water, wolkenkrabbers en daarachter hoge bergen met besneeuwde toppen, dat is Vancouver. Van de verschillende excursies, hadden we de fietstour geboekt en bezochten samen met de gids de hele stad, dronken koffie op Commercial Drive, fietsten door de historische wijk Gastown en hebben geluncht in Stanley Park met zijn totempalen en het beroemde aquarium.

De volgende dag haalden we de camper op, nadat we thuis de online incheck hadden gedaan. Dit scheelt veel papierwerk en is er volop tijd voor de uitgebreide uitleg hoe alles in z’n werk gaat in en om de camper. Waar alle knopjes voor zijn, hoe je het vieze water moet dumpen, waar je aan moeten denken voordat je gaat rijden (zijn alle luiken op het dak dicht?!?) We krijgen handige tips en de routebeschrijving naar de supermarkt, waar we in kunnen slaan om de natuur in te kunnen (waar geen winkels zijn). De camper heeft een grote koelkast en vriezer, dus grote hoeveelheden inslaan is geen enkel probleem.

Nadat we de benodigde papieren hadden ingevuld, konden we beginnen aan ons camper avontuur. De eerste stop is de supermarkt waar we inslaan voor de komende dagen. Tip: maak thuis een boodschappenlijst! Na alle inkopen reden we onze eerste overnachtingsplek Burnaby, een prima camping niet zo ver van de camperverhuurder en ideaal voor een eerste en laatste overnachting. De volgend dag staat de overtocht naar Vancouver Island op het programma. Na het ontbijt rijden we -na de ochtend spits- naar Tsawwassen, waar we de ferry naar Vancouver island nemen. De overtocht met BC Ferries was al prachitig, mooie uitzichten over de baai. We reden meteen door naar Victoria, parkeerden de camper vlakbij de haven en konden wandelend de stad gaan ontdekken. Het leek wel of we in Engeland waren beland, met de rode dubbeldekker bussen en de typisch Engelse gebouwen met de tierelantijnen. Dit keer kozen we uit de excursies voor de Whale Watch Tour. We zaten op een Zodiac en hadden aan wal een waterdichte jas, broek en handschoenen gekregen, want het water ging af en toe alle kanten op. We hebben een spectaculaire tocht gehad waarbij we walvissen, orka’s en zeehondjes hebben gezien. De walvissen konden we afvinken!

De volgende ochtend vertrokken we vroeg want er stond een lange, maar mooie rit naar het Pacific Rim National Park Reserve op het programma. Een groot park met ruige kusten en prachtige regenwouden onder te verdelen drie stukken; de West Coast Trail met een wandelroute van vijfenzeventig kilometer lang langs de ruige kust en door het serene regenwoud, Long Beach met eindeloze stranden en de Broken Group met tientallen grote en kleine eilanden, waar je prachtig tussendoor kunt kajakken. We bezochten Uclulet en Tofino en bleven twee nachten om een volle dag de tijd te hebben voor een mooie wandeling lang de kust.

De campings (campgrounds) zagen er in aantrekkelijk uit, midden in de natuur met de meest mooie achtergronden en uitzichten. En natuurlijk ontbrak de ‘fire pit’ niet voor de kampvuurtjes in de avond, echt genieten!

Het was jammer om dit mooie gebied weer te moeten verlaten, maar er staat nog zoveels moois gepland dus op naar Nanaimo, waar we de ferry naar het vast land namen om daarna naar het Whistler National Park te rijden. Onderweg zijn we gestopt bij de muurschilderingen van Chemainus en zijn we over de op één na hoogste hangbrug van de wereld gelopen; de Capilano Suspension Bridge. Uiteindelijk, via de Sea to Sky Highway, kwamen we bij Whistler National Park. Hier maken de bergen Whistler en Blackcomb Mountain de dienst uit. Met zo’n veertig skiliften is het ‘s winters een heus wintersportgebied. In de zomer hoef je hier trouwens ook niet stil te zitten. We zijn hier twee dagen geweest en hebben de ene dag de Ziptrek Bear Tour excursie gemaakt. Fantastisch om via de ziplinen boven de grond te zweven. En de andere dag zijn we met de skilift omhoog gegaan en hebben we de Singing Pass wandeling gemaakt, waarbij we onderweg prachtige uitzichten hadden én waarbij we in de verte een grizzlybeer hebben gespot.

Na dit avontuur, via Duffy Lake Road, naar Kamloops, waar het hele jaar door grote sportevenementen worden gehouden. We rijden door naar Clearwater, waar de twee dagen zullen blijven om de mooie watervallen van het Wells Gray Provincial Park te ontdekken. Een must om naartoe te gaan. De bijnaam van dit park is Waterfall Park, overal waar je kijkt zie je naast watervallen, stromende rivieren, woeste beekjes en kraakheldere meren. De Helmcken Falls zijn de bekendste en we weten nu waarom, prachtig! We maken een mooie kanotocht en spotten vanuit de kano een zwarte beer.

Weer vinden we het moeilijk om deze mooie plek te moeten verlaten, maar dit rit langs Blue River en Valemount brengt ons uiteindelijk bij het hoogtepunt van de reis, Jasper National Park. Er zijn hier zoveel leuke excursies; wij besloten om de Jasper Skytram te nemen naar de top van Whistlers Mountain. Wat een fantastische uitzichten! In de middag hebben we een boottocht gemaakt op Maligne Lake langs het, misschien wel meest gefotografeerde eiland, Spirit Island. Gelukkig bleven we hier drie nachten dus hadden we nog een dag om ierts te ondernemen en besloten om een wandeling te maken en kozen voor De Valley of the Five Lakes, een wandelroute iets buiten Jasper. De route loopt langs jadeblauwe meertjes in een schitterende omgeving.

Over de prachtige Icefields Parkway reden we de volgende dag naar Banff National Park. The Icefields Parkway staat in de top tien van de mooiste routes ter wereld. En terecht; dwars door The Rockies, langs de ijzige gletsjers met uitzichten op de besneeuwde bergtoppen. Wat een feest! We maken fotostops, een stop voor een wandeling en meerdere stops om te genieten van de uitzichten. Deze 230 km lange weg is zó aangelegd dat je langs de mooiste bezienswaardigheden rijdt. We rijden langs onder andereAthabasca Falls, Sunwapta Falls en de Athabasca gletsjer, een eeuwenoude gletsjer, waar de gletsjertong tot bijna aan de weg komt, maar helaas door het opwarmen van de aarde steeds verder van de weg te bewonderen is. De stop bij Mistaya Canyonwat mij betreft een puur stukje Canadese Rockies. De natuur is er ruig en ontzettend mooi tegelijkertijd. De wilde Mistaya Rivier buldert zich een weg door de smalle, kronkelige kloof en de kalksteenwanden lopen loodrecht naar beneden. Dit is één van die plekken langs de Icefields Parkway waar je graag wat langer blijft hangen. Tijdens deze indrukwekkende rit spotten we naast beren ook elanden oftewel de ‘Moose’, dikhoornschapen, en kariboes. Niet voor niets wordt de Icefields Parkway één van de mooiste wegen van Noord-Amerika genoemd!

Met het verlaten van de Icefield Parkway rijden we via Lake Louise meteen het volgende park in, Banff National Park. Ook hier weer zoveel te zien en te doen, dus we moeten weer een keuze maken tussen de vele gave excursies. Wij kozen voor de excursie Banff Gondola, waar we naar de top van de Sulphur Mountain gingen en uitkeken over Bow Valley en The Rockies. We hebben een super mooie wandeling gemaakt over de Sulphur Mountain Boardwalk en hebben daarna nog lang nagenoten van het uitzicht, onder het genot van een lekkere, warme kop koffie. Fijn dat we ook in Banff twee dagen hebben ingepland, zodat we ook tijd hebben om Moraine Lake en Lake Minnewanka te bezoeken, waar we ook weer een mooie wandeling maken.

We hebben genoten van de Rockies en moeten helaas nu weer richting onze laatste stops voordat we de camper weer moeten inleveren. We vertrekken vroeg en rijden via Yoho, Rodgers Pass en Glacier National Park naar Revelstoke, waar we de benen strekken en lunchen.

De rit gaat verder en we overnachten aan het Okanagan Lake, en rijden door het wijn gebied van BC. De volgende dag brengt een mooie rit ons bij  het Manning Provincial Park, waarbij het leek alsof we in Oostenrijk waren beland; uitgestrekte weiden met mooie gele bloeiende bloemen, rhododendrons, bevers, herten en wel honderdnegentig soorten vogels. Onze laatste nacht bij het kampvuur, we kunnen terugkijken op een prachtige vakantie en beloven onszelf dat we zeker weer terug zullen gaan. Canada is verslavend! De volgende dag maken we nog een stop bij de Harrison Hot Springs, bekend om de Harrison-heetwaterbaden waarvan wordt gezegd dat dit water helend en verjongend is, wie wil dat nou niet?

We eindigen de dag weer bij Burnaby, waar we de koffers inpakken, de camper opruimen en ons prepareren op het inleveren van de camper de volgende ochtend. We hebben nog een ‘toetje’ voor de boeg, want we vliegen via Toronto en mogen nog twee dagen nagenieten van Canada.

We overnachten downtown en kunnen wandelend de stad door; China Town, King West Village en Old Toronto. We slaan Kensington market natuurlijk niet over, lunchen aan het water, Waterfront, en genieten van ons allerlaatste vakantiediner in het Distillery District.

En toen, voordat we het wisten zaten we weer in het vliegtuig naar Amsterdam. Wat een heerlijk reis hebben we gehad en wat is er nog veel meer moois te zien in dit land! Het was zeker niet de laatste keer.

Heeft u zin gekregen om ook een mooie reis naar Canada te maken? Neemt u dan contact met mij op, dan gaan we aan de slag om uw droomreis samen te stellen.