Walvissen & wolven in West Canada

door Maudy Zuidema op 11 januari

Een rondreis per camper stond al heel lang op onze bucket list en uiteindelijk was het zover; de dag dat we (ik en mijn vriend) het vliegtuig instapten op weg naar Canada. We vlogen met Air Canada in tien uur naar Vancouver, een grote plaats aan de westkust van Canada. We gingen in het voorjaar, één van de beste reistijden, alles staat in bloei en de temperatuur is aangenaam en soms een beetje fris. Het land is zo ontzettend groot en er zijn zoveel verschillende camperreizen en autorondreizen door West- en Oost Canada, dat het wat voorbereidingstijd vergde om de juiste reis te kiezen. We twijfelden tussen een camperreis door West Canada of een combireis West Canada met een cruise naar Alaska. We kozen voor de eerste, omdat we qua vakantiedagen beperkt waren in de tijd. De campings (campgrounds) zagen er in aantrekkelijk uit, midden in de natuur met de meest mooie achtergronden en uitzichten.

Glad blauw water, wolkenkrabbers en daarachter hoge bergen met besneeuwde toppen, dat is Vancouver. Van de verschillende excursies, hadden we de fietstourgeboekt en bezochten samen met de gids de hele stad, dronken koffie op Commercial Drive, fietsten door de historische wijk Gastown en hebben geluncht in Stanley Park met zijn totempalen en het beroemde aquarium.

De volgende dag haalden we de camper op. Nadat we de benodigde papieren hadden ingevuld, konden we vertrekken. We kregen de tip om, eenmaal buiten de stad, vast eten en drinken in te slaan voor de komende dag. Na alle inkopen reden we naar Tsawwassen, waar we de ferry naar Vancouver Island namen. Alleen de overtocht was al super mooi. We parkeerden de camper en trokken eropuit om de stad Victoriate gaan ontdekken. Het leek wel of we in Engeland waren beland, met de rode dubbeldekker bussen en de typisch Engelse gebouwen met de tierelantijnen. Dit keer kozen we uit de excursies voor de Whale Watch Tour. We zaten op een Zodiac en hadden aan wal een waterdichte jas, broek en handschoenen gekregen, want het water ging af en toe alle kanten op. We hebben een spectaculaire tocht gehad waarbij we walvissen, orka’s en zeehondjes hebben gezien.

Voordat we de volgende dag het eiland zouden verlaten, zijn we naar het Pacific Rim National Park Reserve gereden. Een groot park met ruige kusten en prachtige regenwouden onder te verdelen drie stukken; de West Coast Trail met een wandelroute van vijfenzeventig kilometer lang langs de ruige kust en door het serene regenwoud, Long Beach met eindeloze stranden en de Broken Group met tientallen grote en kleine eilanden, waar je prachtig tussendoor kunt kajakken.

Toen we de ferry naar het vast land hadden genomen, reden we naar het Whistler National Park toe. Onderweg zijn we gestopt bij de muurschilderingen van Chemainus en zijn we over de op één na hoogste hangbrug van de wereld gelopen; de Capilano Suspension Bridge. Uiteindelijk, via de Sea to Sky Highway, kwamen we bij Whistler National Park. Hier maken de bergen Whistler en Blackcomb Mountain de dienst uit. Met zo’n veertig skiliften is het ‘s winters een heus wintersportgebied. In de zomer hoef je hier trouwens ook niet stil te zitten. We zijn hier twee dagen geweest en hebben de ene dag de Ziptrek Bear Tour excursie gemaakt. Fantastisch om via de ziplinen boven de grond te zweven. En de andere dag zijn we met de skilift omhoog gegaan en hebben we de Singing Pass wandeling gemaakt, waarbij we onderweg prachtige uitzichten hadden én waarbij we in de verte een grizzlybeer hebben gespot.

Na dit avontuur, via Duffy Lake Road, naar Kamloops, waar het hele jaar door grote sportevenementen worden gehouden.

Uiteindelijk kwamen we aan bij Jasper National Park. Er zijn hier zoveel leuke excursies; wij besloten om de Jasper Skytram te nemen naar de top van Whistler Mountain. Hier heb je fantastische uitzichten! In de middag hebben we een boottocht gemaakt op Maligne Lake langs het, misschien wel meest gefotografeerde eiland, Spirit Island. In de buurt van Jasper National Park vind je het Wells Gray Provincial Park, ook echt een must om naartoe te gaan. De bijnaam van dit park is Waterfall Park, omdat hier de meest prachtige watervallen zijn. Overal waar je kijkt zie je stromende rivieren, woeste beekjes en kraakheldere meren.

Over de prachtige Icefields Parkway reden we de volgende dag naar Banff National Park. The Icefields Parkway staat in de top tien van de mooiste routes ter wereld. En terecht; dwars door The Rockies, langs de ijzige gletsjers met uitzichten op de besneeuwde bergtoppen. Wat een feest!

Ook in het Banff National Park zijn ontzettend veel gave excursies. Wij kozen voor de excursie Banff Gondola, waar we naar de top van de Sulphur Mountain gingen en uitkeken over Bow Valley en The Rockies. We hebben een super mooie wandeling gemaakt over de Sulphur Mountain Boardwalk en hebben daarna nog lang nagenoten van het uitzicht, onder het genot van een lekkere, warme kop koffie. Toen snel naar beneden voor de Ice Explorer Glacier Tour, een tour waarbij we met een speciale bus over het ijs van de Athabasca gletsjer reden. Zo gaaf om over deze, meer van vierhonderd jaar oude gletsjer, te rijden.

Tijd voor onze laatste twee stops, bestaande uit het Manning Provincial Park, waarbij het leek alsof we in Oostenrijk waren beland; uitgestrekte weiden met mooie gele bloeiende bloemen, rhododendrons, bevers, herten en wel honderdnegentig soorten vogels. De andere stop was de Harrison Hot Springs, waar je je kunt opwarmen in de Harrison-heetwaterbaden (hotsprings). Er wordt gezegd dat dit water helend en verjongend is, wie wil dat nou niet?

En toen, voordat we het wisten zaten we weer in het vliegtuig naar Amsterdam. Wat een gave reis en wat is er nog veel meer moois te zien in dit land! Het was wel de eerste, maar zeker niet de laatste keer.

Wil je samen met mij puzzelen voor jouw fantastische reis naar Canada? Leuk! Neem contact met me op en we gaan aan de slag.