Interview met Omar, productmanager Argentinië & Chili

Interview met Omar, productmanager Argentinië & Chili

door Mirja Rempt op 11 januari

Nieuwe bestemmingen lanceren, hoe doe je dat?

Dat 2020 een bijzonder jaar is geweest moge duidelijk zijn. Veel kon of mocht niet, zeker op het gebied van reizen lag en ligt alles stil. Als reisorganisatie kun je dan twee dingen doen: wachten tot reizen wel weer mogelijk is of keihard aan de slag gaan en zoeken naar kansen en mogelijkheden. Met dat als achterliggende gedachte is WRC Reizen in de zomer van 2020 overgenomen door OutSight Travel. Twee zelfstandige, ietwat eigenzinnige, reisorganisaties die samen ruim 60 jaar ervaring hebben in het samenstellen en verkopen van individuele reizen, bundelen hun krachten. Samen op zoek naar wat wél mogelijk is, samen de uitdaging aangaan, samen doen waar we goed in zijn; uw droomreis verwezenlijken.  

Wat heeft dit te maken met de nieuwe bestemmingen?

Als productmanager bij OutSight Travel ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van afwisselende reizen voor, onder andere, Argentinië & Chili. Die opgedane ervaring zet ik nu graag in voor u als WRC-reiziger.  

Hoe kwam je op het idee om Argentinië & Chili als nieuwe bestemmingen toe te voegen?

Een typisch WRC product is een combinatie van bestemmingen, vervoersmiddelen en lokale ervaringen opdoen. Hier past Argentinië & Chili perfect tussen. Van jungle en woestijn in het noorden, via de Andes naar Patagonië in het zuiden. Het zijn weidse, afwisselende landen waar land & zee, cultuur & natuur en tropisch & arctisch samenkomen. Minstens zo belangrijk in deze tijd zijn zaken als ruimte: kunnen reizen met eigen vervoersmiddelen en een betrouwbare gezondheidszorg op locatie. Beide landen voldoen aan deze criteria. 

De bestemmingen zijn dus bepaald, wat nu?

De volgende stap is om aan de slag te gaan met onderzoek. Een aantal mensen in ons team kent het land al persoonlijk. Samen duik je dan in vragen als; Waar moeten we aan denken? Wat moet een reiziger zeker zien? Wat kan niet en waar moet rekening mee houden worden? Wat zouden onze reizigers graag willen ervaren? Hoe past het in de filosofie van WRC Reizen: reizen voor nieuwsgierige, reislustige levensgenieters? Het zijn belangrijke vragen die uiteindelijk leiden tot een globaal plaatje waar we naartoe kunnen werken.

Wat gaan we aanbieden en hoe?

Eén van de hoofdredenen om te reizen is dat je als reiziger thuiskomt met een aantal geweldige nieuwe verhalen en ervaringen. Het antwoord op de vraag ‘Wat gaan we aanbieden?’ is: welke memorabele ervaringen hebben Argentinië en Chili te bieden? Wat zijn de elementen die een reis naar Argentinië uniek maken ten opzichte van andere bestemmingen? Wat maakt van Chili een gewilde reisbestemming voor natuurliefhebbers? Vervolgens komen we bij het praktische deel. Hoe wordt er gereisd van A naar B? Welke accommodaties zijn geschikt en welke niet? Welk vervoersmiddel is het beste? Een huurauto of een camper? Tot slot voegen we alle elementen samen en een mooie, nieuwe rondreis is geboren. Het klinkt erg simpel, maar alles moet kloppen van A tot Z en dit kost tijd.

Hoelang gaan de reizen duren?

Voor de meeste van onze bestemmingen is het bepalen van de reisduur relatief eenvoudig. Verre bestemmingen staan gelijk aan lange vluchten waardoor een langer verblijf gangbaarder is. Een intercontinentale vlucht is een investering zowel qua tijd als geld. Na aankomst wilt u als reiziger volop gebruik maken van mogelijkheden van een land. Voor Argentinië en Chili komt daar nog eens bij dat het enorm uitgestrekte landen zijn. Om langs de hoogtepunten te kunnen reizen is er tijd nodig. Voor beide landen raden we dan ook aan om minimaal 14 dagen op reis te gaan. De bekendste bezienswaardigheden zijn dan in ieder geval te bezoeken. Korter kan uiteraard wel, maar dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Vanaf circa 20 dagen is er meer ruimte in de reis en kunnen we mooie ervaringen toe gaan voegen.

Kan ik ook langer naar Argentinië & Chili gaan?

Zeker! De landen zijn enorm dus het is eenvoudig om een reis van misschien wel meer dan 30 dagen samen te stellen. Interessanter wordt het om te combineren. Niet alleen tussen Argentinië en Chili, maar wat dacht u van een uitstap naar Uruguay? Altijd al dichter in de buurt willen komen van ijsbergen & wilde pinguïns? Boek dan een cruise van Chili naar Argentinië of misschien zelfs naar Antarctica?

De reizen zijn klaar, wat nu?

Het werk ‘achter de schermen’ is klaar. Nu gaan we ervoor zorgen dat de reizen daadwerkelijk op de website geplaatst kunnen worden met alle daarbij behorende informatie. Teksten, afbeeldingen, antwoorden op de veelgestelde vragen en extra ondersteunende informatie over bijvoorbeeld huurauto’s en accommodaties worden op de website geplaatst. Zodra een reis dan op de website staat begint het pas echt te leven. De reiziger in me wil dan eigenlijk zo snel mogelijk een ticket boeken om de reis zelf te gaan maken. Als je als productmanager dat gevoel krijgt, dan weet je dat het goed zit. Natuurlijk is het belangrijk dat ook ons team goed op de hoogte is. Daarvoor houden we interne kennissessies en als er gelegenheid voor is, dan gaat er iemand van het team op studiereis om de bestemming zelf (beter) te leren kennen.

Wat is de laatste stap?

De laatste stap is om u als reiziger te laten weten dat we een nieuwe bestemming hebben! Dit doen we niet alleen op de website, maar ook in nieuwsbrieven en tijdens telefoongesprekken. Wat we daarnaast doen is het geven van presentaties over de bestemming bij ons op kantoor in Maarssen, tijdens één van onze inspiratiedagen. Op dit moment gaat dat even niet vanwege Corona, maar we pakken het weer op zodra dit weer kan. Dit doen we overigens in onze speciaal daarvoor ingerichte ruimte, het Reiscafé. 

Wat is jouw passie?

Wat ik het liefste doe is bezig zijn met reizen. Is het niet door zelf fysiek op pad te zijn, dan in ieder geval door middel van het ontwikkelen en aanbieden van mooie reizen en bijzondere ervaringen. Het zijn vaak de ‘niet gangbare’ plaatsen die het in een land misschien nog net iets bijzonderder maken. Ik kan erg genieten van het vinden van juist díe ervaringen die een reis naar mijn mening bijzonder maken, bijvoorbeeld de uitnodiging bij een lokaal iemand thuis voor een lunch of een gids die toch net even die verlaten zwempoel in de jungle kent. Juist deze spontane ervaringen maken een reis memorabel. De definitie van spontaan is natuurlijk dat het niet te plannen is. We kunnen u echter wel in de gelegenheid brengen om ze te laten ontstaan.

Quote/visie van Omar: Over reizen….

Niet de focus op wat en hoeveel u ziet, maar op wie en waarom.


Kijk mee en geniet van de inspirerende beelden gemaakt door één van onze klanten tijdens een helicoptervlucht over de Iguazu watervallen.